Raveop.reismee.nl

Straatnoodles

Na trang


Het was koud in hong kong, bijna winter. Wanneer ik uit isolatie kom 12 uur later is het zomer, 30 graden en windstil, deze verandering blijft zo absurt... Vietnam is mooi, groen en arm in dit gedeelte. We liggen aan anker en gaan met de lifeboats aan wal, natuurlijk gaan passagiers voor en uieindelijk is er niet meer dan een uurtje over om alles aan wal te zien. Er lijkt weinig om de terminal te zijn, ik besluit het uit te vinden. Rugzak om en op pad. Iedereen heeft hier scootertjes en een voetpad vinden lijkt moeilijker dan gedacht. De wegen zijn hier niet veilig en elke paar meter komt er een scootertje langzaam naast me rijden om te vragen of ik achterop wil, ze volgen je.. iedereen lijkt een verkoper die letterrlijk schreeuwd om je aandacht. Ik heb geen vietnamees geld: ... Ik loop wat rond, sla een steegdje in waar op straat eten wordt bereid, maar dan letterlijk op straat, de man heeft een paar kolen op het cement en maakt er een vuurtje, een andere vrouw maakt noodles en kinderen rennen rond. Ze poseren met peacevingers voor mijn camera en rennen om me heen. De vrouwen lachen vriendelijk en zwaaien! Ze dragen rijsthoeden en zitten in kleermakerszit. Een van de huizen is een soort dagversblijf, een school misschien. Een grote lage schaal met rijst staat op de stoep, kinderen pakken een handje terwijl ze onbezorgd verder spelen. Zangvogels die de steeg bijna exotisch laten klinken in ronde kooien hangen met lampionnen aan de dakrand. Ik loop verder en verder tot ik me bedenk dat het stiller en stiller wordt. Mensen zwaaien niet meer en zwerfhonden verschuilen zich in de hoeken. Het voelt alsof ik hier niet zo moeten zijn alleen en ik loop terug. Een jong meisje en haar oma met een gezicht vol plooien en 2 tanden die over haar lippen vallen vraagd me om geld, de oude vrouw gebaard dat ze honger heeft. Ik probeer uit te leggen dat ik niet haar geld heb, voel me schuldig dat ik niet kan helpen terwijl ik terugloop naar mijn schip, waar ze de volumtiuze passagiers weer het bootje terug naar het schip op duwen.




Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!