Raveop.reismee.nl

Pootjes baden

De fjord waarin we wakker worden is net zo sprookjesachtig als de vorige. Het is heet en ik wou dat ik een korte broek had ingepakt, iets waar je niet snel aan denkt bij een tripje naar noorwegen en Ijsland. Geiranger is een tenderport wat betekend dat we moeten wachten tot de passagiers  van boord af zijn. Als passagier mag ik alle regels breken dus neem ik van het restaurant croissants en sandwiches en muffuns en druiven en heel veel fijns voor een 4 personen picknick op de berg die over het schip en de fjord uitkijkt.

Vanaf het schip zie je een waterval donderend het dorpje doorstromen, maar pas wanneer je ervoor staat begrijp je de inpact. Met een trappenstelsel is geiranger eromheen gebouwd, en via al die trappen, naast de waterval omhoog, bereik je het hogere gedeelte van het dorpje, waar de bergen beginnen in paadjes tussen de bomen.  

Het is een lange klim, via rotspaadjes en over kleine beekjes en watervalletjes waar je je dorst kan lessen en het ijskoude water in je gezicht plenzen om wat af te koelen. Het voelt alsof we door heidi lopen met het kleine dorpje honderden meters onder ons, de sneeuw van de toppen dichterbij en lamas en bergeiten die rustig grazen. Na ongeveer 2 uur bereiken we onze plek, een jongen met een fluit speelt wat deuntjes, een paar hikers staan te hijgen en wij pakken onze picknick uit. Na wat uitgerust te rijn rennen we de hele weg naar beneden, koop ik een paar kaarten en met de tenders terug naar arcadia.

Het is nog heerlijk weer en de sailaway is het mooiste ooit, met goed gezelschap en  een fles rose zitten we voor uren en uren op de nok. We gaan varen langs de seven sisters, een van norwegens meest bekende watervallen. Ik noem het de cinderella sisters, met 2 watervallen en een kleinere ertussen. Het is nogsteedts erg indrukwekkend en prachtig om vanaf arcadia te zien vanaf ons eigen speciale plekje. De fjorden verandenen voordurend om ons heen en wanneer ik 6 uur later om 11 uur de nok verlaat is het nog met zo licht maar bereiken we de open zee.


Geiranger is het dorpje van de film ‘the wave’, een aanrader om eens te zien. In de film valt een gigatische rotsklif in de fjord, wat een tsunami maakt en zorgd dat de bewoners in 10 minuten tijd 100 meter hoogte moeten bereiken gezien alles daaronder weg wordt gevaagd door de golf. Het interessante is dat ik deze film een tijd geleden zag en herkende hoeveel het leek op geiranger, ik wist ook dat het gebaseerd was op een waargebeurd verhaal. Toch had ik niet door hoe waar, tot ik ik de rotsklif boven ons zie en hoor dat dat de meest gemonitorde berg is, met nu al een opening ertussen van 30 meter, en ergens in de komende 50 jaar hij los zal laten om een tsunamie over geiranger teveroorzaken... En wanneer dat alarm af gaat hebben de bewoners dus ook daadwerkelijk 10 minuten, behalve als je op een van de schepen zit, dan ben je gewoon fucked.



Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!