Raveop.reismee.nl

Kindjes zonder schoenen

Papua new guinea

Het eerste land dat echt een cultuurschok is. Prachtige donkere kinderen met blote voeten en geschinkte gezichten zwaaien, rennen om ons heen en vragen om een dollar... Er komt niet vaak een schip hier en de ouders maken nu gebruik van de stroom engelse posh door hun kinderrn aan te kleden in niet meer dan een paar bladeren of doeken, zodat ze op de foto kunnen met de toeristen. Het heeft iets triests.. Ze kijken van een afstandje toe, lachen naar je met wat lijkt bloedende tanden, het is een soort harde bes, die ze mengen met mosterd en citroen, het is bitter en geeft een soort dronken gevoel, heel apart. Het dorpje alotau bestaat uit niet meer dan een straat met een open cafeetje, een paar winkeltjes waarin ze niet echt iets verkopen, een tankstation, een schoollokaal en een bootjesplaats waar locals aan de kade zitten en woonbootjes aan anker aan elkaar gebonden liggen. Aan de andere kant is het jungle, bergen waarin je verdwaald en nooit meer terug komt. Omringd door water en met prachtige groene bergen, is het zo enorm mooi maar het is gevaarlijk hier, ik zou hier snachts nooit alleen willen zijn. We lopen rond, iedereen lacht en zwaait, kijkt je aan alsof je iets exotisch bent en het schipsvolk doet hetzelfde met de lokale bevolking dus staan we quitte. Ik snak naar een duik dus gaan we naar een soort afgelegen steigerrestaurantje, er zijn hangmatten en een paar kanos. Ik heb geen zwemkleding maar het is verlaten dus gooi mijn jurk op de lange steiger en neem een aanloopje en spring het water in. We hebben enorm veel fun in de kano’s die om de halverklap omslaan door de golven en dromen weg in de hangmatten onder de schaduw van een prachtige boom die over het water buigd.

Wanneer arcadia uitvaart zwaaien de mensen ons uit. We zitten met een lokaal biertje op de nok en vertellen over onze avonturen aan wal, dan gaan we naar de hydropool en bubbelen in get warme zwembad en de saunas. Er is een open lucht tropical party voor de gasten georganiseerd en we trekken bloemetjesjurken aan om de dansvloer te domineren. Er is veel crew, de gasten zitten en observeren hoe we met elkaar over het dek ronddraaien onder een volle maan.